KIEDY NALEŻY WYMIENIĆ OPONY - Porady Eksploatacyjne
W PRZYPADKU OPON ZIMOWYCH
ZALECAMY MONTAŻ GDY TEMPERATURA SPADA DO 7 STOPNI CELSJUSZA W CIĄGU DNIA OPONA ZIMOWA RÓŻNI SIĘ ZNACZNIE OD OPONY LETNIEJ POSIADA WIĘCEJ NACIĘĆ TAK ZWANYCH LAMELI JEJ PROTEKTOR JEST SKONSTRUOWANY TAK ABY PORADZIĆ SOBIE NA ŚNIEGU GUMA UŻYTA DO PRODUKCJI OPONY ZIMOWEJ JEST PRZYSTOSOWANA DO NISKICH TEMPERATUR JEŻELI WIĘC TEMPERATURA W CIĄGU DNIA SPADNIE DO 7 STOPNI MOŻE OKAZAĆ SIĘ ŻE OPONA LETNIA NIE PORADZI SOBIE W GODZINACH RANNYCH PÓŹNO WIECZORNYCH LUB NOCNYCH GDY TEMPERATURA MOŻE BYĆ BLISKO ZERA LUB PONIŻEJ ZERA
W PRZYPADKU OPON LENICH
ZALECAMY MONTAŻ GDY TYLKO ZAKOŃCZĄ SIĘ PRZYMROZKI A TEMPERATURA W CIĄGU DNIA PRZEKRACZA 15 STOPNI CELCIUSZA GUMA UŻYTA DO PRODUKCJI OPON ZIMOWYCH JEST O WIELE BARDZIEJ MIEKKA OD GUMY UŻYTEJ DO PRODUKCJI OPON LETNICH W TEMPERATURACH MOCNO DODATNICH OPONA ZIMOWA MA ZNACZNIE DŁUŻSZĄ DROGE HAMOWANIA SZYCIEJ SIE ZURZYWA I NIE MA DOBREJ PRZYCZEPNOŚCI NA MOKREJ NAWIESZCHNI
Weź bezpieczeństwo w swoje ręce
Opony stanowią jedyne połączenie samochodu z drogą
- przenoszą ciężar samochodu
- reagują na ruch kierownicy
- niwelują nierówności drogi
Montuj nowe lub mniej zużyte opony na tył
Opony mniej zużyte montowane na tylną oś to optymalne bezpieczeństwo
- zmniejszają ryzyko obrucenia się samochodu wokół własnej osi na mokrej nawieszchni w przypadku nagłego hamowania lub jazdy po łuku
- lepsze panowanie nad pojazdem w trudnej sytuacji
Unikaj przykrych niespodzianek
Głębokość bieżnika mniejsza niż 1.6 mm
to niebezpieczeństwo i wykrocznie drogowe
Sprawdzaj wyważenie kół
Złe wyważenie powoduje szybsze zużycie opon i elementów zawieszenia
- zmniejsza przebieg opon i komfort jazdy
Sprawdzaj ciśnienie w oponach
Niewłaściwe ciśnienie w oponie powoduje przedwczesne zużycie bieżnika i ryzyko wystrzału opony
UWAGA : powietrze uchodzi z opony w sposób naturalny zaleca się więc sprawdzać ciśnienie w oponach na zimno raz w miesiącu i przed każdą długą podrużą
Ciśnienie zaniżone o 30 % zmniejsza przebieg o połowę
Dokręcaj śróby kluczem dynamometrycznym
Dokręcenie śrób kluczem dynamometrycznym ułatwia demontaż koła chroni przed uszkodzeniem felgi i śruby
Wymieniaj zawór przy każdej zmianie opon
- szczelność opony
- trwałość opony
- utrzymanie właściwego ciśnienia w oponie
Sprawdzaj geometrię
Niewłaściwa geometria to nieregularne zużycie opon
Zaleca się sprawdzać geometrię kół aby :
- samochód właściwie trzymał się drogi
- poprawić trakcję auta
- zminimalizować zużycie opon i mechanizmów
- oszczędzać paliwo
Zdemontuj oponę i sprawdź jej stan
Naprawa bez demontażu to ryzyko wystrzału
Zaleca się demontować opony w celu :
- oceny stanu rzeczywistego opony
- oceny naprawy , jaka powinna być wykonana
Dbaj o właściwe przechowywanie opon
Niewłaściwe przechowywanie opon to przyspieszone stażenie sie opony
- przechowywać opony w pomieszczeniu zamkniętym chronić przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych , substancji chemicznych oraz wysoką temperaturą
- regularnie sprawdzać stan opony zapasowej
Montuj zawsze 4 opony zimowe
Zamontowane 4 opony zimowe to zwiększone prawdopodobieństwo uniknięcia poślizgu zalecamy montować 4 opony zimowe aby:
- zmniejszyć ryzyko obrotu wokół własnej osi
- zmniejszyć ryzyko utraty przyczepności
- zapewnić idealne prowadzenie samochodu
- lepiej przenosić trakcję